In 1890 trok een herder met zijn kudde schapen ergens op een landweg door een typisch Kempisch landschap in de omgeving van Hasselt. Landschapschilder Charles Warland (1856-1921) keek toe en legde het tafereel vast op doek. Het waar en wanneer van de scène weten we simpelweg doordat de kunstenaar de datum en het opschrift 'Environs de Hasselt' toevoegde onder zijn handtekening.
Warland is vandaag een weinig bekende kunstenaar. We weten dat hij studeerde aan de Academie des Beaux-Arts, waar ook Emile Van Doren later in de leer zou gaan. Hij was een leerling van Willem Roelofs, een van de kunstenaars die het pad effende naar het kunstenaarsoord Genk en er rond 1860 al zijn schildersezel neerpootte. Zijn leerling volgde in zijn voetsporen. Warland schilderde heel wat taferelen in Genk. Zo kennen we onder andere een groot tweeluik van het landschap in Bokrijk, in de nabijheid van het kasteel. Dit doet ook vermoeden dat het werk van de schaapsherder en zijn kudde daar in de omgeving geschilderd is.
Emile Van Doren schilderde dit onderwerp ook graag, en vaak. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Charles Warland beeldde Van Doren de herder en zijn kudde altijd af, verdwijnend in het landschap, van de toeschouwer weg. Dit versterkt de melancholie die vele van zijn doeken kenmerken. Misschien was deze weemoed ingegeven door het besef dat de schaapsherder en zijn kudde stilaan tot het verleden gingen behoren. Bij het begin van een nieuwe eeuw, na de ontdekking van steenkool in de zanderige ondergrond van Limburg, brak er voor Genk en de hele Limburgse Kempen een nieuwe tijd aan waar het oude Kempenleven niet langer een plek had. Kunstenaars als Van Doren, Maclot en bijvoorbeeld ook Charles Wellens zagen het deels als hun taak dit verdwijnende leven vast te leggen. Voor alle sporen ervan voorgoed uitgewist waren.
Maar toen konden Van Doren en zijn schilderskompanen nog niet weten dat vandaag de herder en zijn schapen terug deel uitmaken van het Genkse landschap en dat ze door begrazing mee instaan voor het onderhoud en behoud van onze natuur.
- Environs de Hasselt (1890) door Charles Warland (collectie Emile Van Dorenmuseum, Genk).
- Een herder en zijn kudde trekken door een Genks landschap, zoals gezien en geschilderd door Emile Van Doren (privécollectie).
- Herderin maar haar kudde schapen op een landweg met eiken in Genk. Postkaart uit de collectie van het Emile Van Dorenmuseum.