De twee schachtbokken laten er geen twijfel over bestaan: dit is een zicht op de mijn van Winterslag, vandaag beter bekend als C-mine. Het schilderij, gemaakt door Mathieu Vanderfeesten (1919-1998), is gedateerd: 1965.
Mathieu Vanderfeesten is misschien niet meer zo bekend als kunstenaar vandaag, maar alleen al dit werk laat zien dat dit volkomen onterecht is. Hij was een talentvol schilder die zichzelf inschreef in de landschapschilderstraditie die Genk sinds de jaren 1840 kende maar deze op een geheel eigen en eigentijdse manier vertaalde. Hij toonde de moderniteit en industrialisatie van Genk en zijn landschap, iets wat kunstenaars als Emile Van Doren en Armand Maclot nooit deden. Mathieu Vanderfeesten was één van de grondleggers van het kunstonderwijs in Genk, waarvan vandaag Atlas College Genk - Kunst & Vormgeving, Academie Genk / GA voor Kunst en LUCA School of Arts campus C-mine nog steeds het tastbare resultaat zijn.
Mathieu Vanderfeesten werkte, net als kunstenaar Jan Habex, voor de mijn van Waterschei en maakte ook in hun opdracht werk. Zo bewaart en toont het Mijndepot Waterschei van Vzw Mijn-Verleden een indrukwekkende tekening van zijn hand, waarop de tuinwijk van Waterschei vanuit vogelperspectief afgebeeld staat. Voor wie het zich herinnert: de tekening kreeg ook de nodige aandacht in de tentoonstelling van de negende editie van de Manifesta Biennial in 2012.
Het grootste verschil met dit uitzicht vandaag is toch wel het ontbreken van de Westerring die enkele jaren later aangelegd werd.
Op dit schilderij zie je ook goed hoeveel van de oorspronkelijke gebouwen op de mijnsite van Winterslag vandaag verdwenen zijn: de imposante kolenwasserij (links op het terrein), de koeltorens en het ketelhuis,...
De voormalige bad- en lampenzaal en het bureelgebouw met het herkenbare torentje, waar vandaag onder andere Euroscoop Genk, C-mine Crib en de collega's van Erfgoedcel Mijn-Erfgoed onderdak vinden, staan er uiteraard wel nog.